Gerechtsjournalistiek onder de loep

Een kritische blik op de relatie tussen media en justitie

Douglas De Coninck

leave a comment »

Douglas De Coninck, gerechtsjournalist bij De Morgen, antwoordt op de prangende vraag: “Wat vindt u van de berichtgeving over het proces Clottemans?”

Douglas De Coninck: “Het deed me heel erg denken aan een soap. Elke dag was er een nieuwe aflevering die qua inhoud op dezelfde golflengte zat als de zoveelste aflevering van Thuis. Wat mij meer interesseert, maar wat ik heb gemist, is het verhaal van de making off. Op een gegeven moment beslist de voorzitter dat de pleidooien worden gefilmd. Dat schijnt men normaal te vinden. Bijvoorbeeld ook hoe op het allerlaatste moment het make-up tasje opduikt. Een voorwerp dat een enorme rol heeft gespeeld in de beoordeling van de jury. En hoe blijkbaar tijdens het hele proces een onzichtbare macht aanwezig is geweest in de zin van dat tasje. Op het allerlaatste moment tijdens de beraadslaging van de jury komt dat tasje ineens uit de lucht vallen. Mij lijkt het dat je op dat moment zegt: Stop hiermee. We herbeginnen. We moeten weten wat hier juist gebeurd is.
Het beste zijn de verhalen die je achteraf hoort. Er was blijkbaar een jurylid dat ’s nachts zijn nachtwinkel uitbaatte en overdag naar het proces kwam om 1 te slapen en 2 zijn boekhouding bij te werken. Alle journalisten schijnen dat te hebben geweten; ze vertellen daar ook hele leuke, stoere verhalen over achteraf. Maar ik vind dat toch wezenlijk om de bevolking te doen begrijpen waarom die vrouw schuldig is bevonden door de jury. Ik vind dat een element dat het publiek moet kennen. Naar mijn aanvoelen is er toch een deel van de making off dat ontbreekt.”

Written by siljadecock

15 november 2010 bij 18:44

Geef een reactie

